Bartoszyce: Dwie mieszkanki powiatu zostały oszukane. 68-latka straciła ponad 30 tys. zł, 69-latka - ponad 38 tys. zł
W miniony weekend, (13-15.01.23r.), do komendy policji przyszły dwie oszukane seniorki z powiatu bartoszyckiego. Ich sprawy, to odrębne sytuacje, jednak łączy je podstęp i bezwzględność oszustów.
Pierwsza z pokrzywdzonych kobiet to 68 – latka oszukana metodą spoofingu, czyli podszycia się oszusta pod dany nr telefonu, w tym przypadku pod nr infolinii jednego z banków. Kolejne kroki oszustki, były typowe. Poinformowała 68 – latkę, że próbowano włamać się na jej konto bankowe, przelać 700 zł i wziąć kredyt. Oszustka zaproponowała pomoc i cały czas starała się uwiarygodniać swoje dobre intencje. Poleciał seniorce przelać pieniądze z posiadanych kont na „konto rezerwowe”, gdzie pieniądze będą bezpieczne. Oszustka udając pracownicę banku zapewniała, że pieniądze po pewnym czasie wrócą na zabezpieczone już konta seniorki. Domagał się przy tym przelewów błyskawicznych i była na tyle bezczelna, że kazała seniorce zmienić zlecony, zwykły przelew na ten szybki. W tym celu 68 – latka zadzwoniła na prawdziwą infolinię banku i dowiedziała się, że została oszukana i straciła ponad 30 tys. zł.
Kolejna oszukana seniorka to 69 – latka. Kobieta straciła ponad 38 tys. zł. Mechanizm oszustwa, którego ofiarą padła kobieta wygląda następująco.
Ofiara wabiona jest fałszywą – internetową reklamą o możliwości dużych zysków z inwestycji kilkuset złotych. Nawiązuje kontakt z oszustami klikając w reklamę i podając swój numer telefonu. Oszust dzwoni bardzo szybko, brzmi profesjonalnie i rzeczowo. Dzwonią też kolejne osoby „z branży”. Któraś z nich prosi o instalację wskazanej, specjalnego aplikacji, dzięki której profesjonaliści w imieniu inwestora będą mogli sprawnie lokować pieniądze i wypracować duży zysk. Często proszą o zaciągnięcie kredytu na przyszłe inwestycje. W rzeczywistości zainstalowana aplikacja jest narzędziem do przejęcia dostępu do bakowości internetowej ofiary. W następnym kroku w imieniu właściciela konta, oszuści zwiększają debet i przelewają dostępne środki na różne konta. Nie rzadko zaciągają kredyty w maksymalnej możliwej wysokości.
Apelujemy!
Nie instaluj na swoich urządzeniach nieznanych aplikacji, nie wchodź w przysłane przez nieznane osoby linki. Nie podawaj nikomu haseł do bankowości internetowej. Nie ulegaj presji czasu podejmując finansowe decyzje. Nie wierz we wszystko, co usłyszysz w słuchawce telefonu. Sprawdzaj numery telefonu, których nie znasz, a usłyszane informacje weryfikuj w pewnych źródłach.