Wiceminister infrastruktury zapowiada 1000 km nowych linii kolejowych do 2035 roku
- Sieć kolejowa do 2035 roku będzie liczyć łącznie nieco ponad 20 tys. km; powstanie 1000 km nowych tras kolejowych. Powstaną one w ramach budowy tzw. „Y”, czyli linii Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław, w ramach uzupełniania sieci kolejowej programem Kolej Plus i w ramach rozpoczęcia w przyszłym dziesięcioleciu prac budowlanych nad linią CMK Północ - powiedział.
Wiceminister poinformował, że szczegóły planu zostaną przedstawione na podczas prezentacji Zintegrowanej Sieci Kolejowej, co ma nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Na poniedziałkowej konferencji spółka CPK wraz z wiceministrem infrastruktury i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi odniosła się do dotychczasowych planów w celu „skorygowania części narosłych wokół inwestycji mitów”.
Jak podkreślono, wcześniejsza koncepcja tzw. „szprych” nie odzwierciedlała faktycznych potrzeb transportowych i była oparta na nierealnych harmonogramach. Rzeczywisty stan przygotowań był taki, że w przypadku prawie 500 km linii (z obiecanych 2 tys. km) do 2023 r. nie rozpoczęły się nawet żadne prace studialne i projektowe.
Dodał, że poprzednia koncepcja zakładała system dla wybranych potrzeb transportowych, często o niskim potencjale. - My chcemy stworzyć kompleksową i spójną sieć kolejową, obejmującą także codzienne potrzeby mieszkańców mniejszych miast - podkreślił.
– Obecne podejście polega na stworzeniu spójnego i kompleksowego systemu obsługującego wszystkie potrzeby transportowe. Nowe linie kolejowe mają wpisywać się w istniejącą sieć i być budowane tam, gdzie są potrzebne, a nie tam, gdzie się komuś wydaje, że są potrzebne. Jednocześnie nie zapominamy o liniach istniejących, które zamierzamy w krótkim czasie zmodernizować i wyremontować. Sukcesywna poprawa parametrów infrastruktury musi iść w parze z poprawą oferty przewozowej, co w krótkim czasie powinno doprowadzić do kolejnych rekordowych wzrostów na kolei – powiedział Malepszak.
Jak przekazano, priorytetem inwestycyjnym pozostaje linia dużych prędkości „Y” Warszawa–Łódź–Poznań/Wrocław o długości 480 km. Dla wszystkich jej odcinków wybrano już warianty inwestorskie, a na trasie Warszawa–Łódź trwa wykup nieruchomości i rozpoczęły się prace budowlane.
- Współpraca CPK i PKP PLK pozwala na przyspieszenie i optymalizację projektów, czego przykładem są wspólne uzgodnienia dla stacji Łódź Retkinia, które dały oszczędności rzędu 200 mln zł – wskazał obecny na konferencji członek zarządu PKP PLK Maciej Kaczorek.
Nowe podejście – jak podkreślono – oznacza odejście od modelu „piasty i szprych” na rzecz policentrycznej sieci, uwzględniającej potrzeby regionów, samorządów, biznesu i wojska.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
pif/ malk/
