Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
Wyjaśnia, że są to rozwiązania oparte na wykorzystywaniu sztucznej inteligencji – modeli głębokich sieci neuronowych, które po wykonaniu zdjęcia dokumentu pozwalają na odczytanie z nich danych, sprawdzenie ich poprawności i porównanie wizerunku osoby ze zdjęciem, która przechodzi proces weryfikacji zdalnej.Na co dzień posługujemy się dokumentami tożsamości, które są naszą reprezentacją tożsamości w analogowym świecie. Pojawia się jednak problem, jak tę tożsamość przenieść do świata cyfrowego, żeby tożsamość cyfrowa była potwierdzona i wiarygodna. Dostarczamy rozwiązania, są także inne dostępne na rynku, które w oparciu o dokumenty tożsamości pozwalają utworzyć wiarygodną i potwierdzoną cyfrową tożsamość – mówi w rozmowie z agencją Newseria Jan Szajda, prezes firmy IdenTT.
Jak podkreśla, obecnie można zaobserwować rosnące zainteresowanie polskich firm tego typu rozwiązaniami, co wynika z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest konieczność spełnienia wymogów regulacyjnych i prawnych, które mają na celu m.in. przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy. Drugim natomiast jest potrzeba minimalizacji oszustw – posługiwania się fałszywa tożsamością, zwłaszcza w sektorze finansowym, ale nie tylko.Możemy się upewnić, że jest to prawdziwa osoba, że nie jest to deepfake, że nie jest to pokazanie kartki z wydrukiem danej osoby. W ten sposób tworzymy i udostępniamy system, który umożliwia potwierdzenie, że dana osoba posługuje się swoją tożsamością i możemy utworzyć taką wiarygodną, prawdziwą tożsamość cyfrową – tłumaczy Jan Szajda.
Według najnowszego badania Algolytics i SW Research „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI”, 17,5 proc. ankietowanych wskazało, że w ich firmach lub organizacjach wykorzystuje się technologie identyfikujące obiekty lub osoby na podstawie obrazów.Także firmy np. z branży ubezpieczeniowej, z branży turystycznej, także sektor medyczny, branża gamingowa czy sportowa, administracja publiczna to są potencjalni użytkownicy tego typu rozwiązań. Możemy sobie pomyśleć, że każda firma i instytucja, która potrzebuje wiarygodnie potwierdzić tożsamość czyjejś osoby, która chce lub musi działać, udostępniając swoje usługi online, potrzebuje tego typu rozwiązań – wyjaśnia prezes IdenTT.
Zaznacza, że biznes korzysta z tego typu rozwiązań głównie przy rejestracji nowych klientów.Weryfikacja tożsamości wykorzystująca sztuczną inteligencję polega na tym, że system, który automatycznie potrafi odczytać dane z dokumentu, porównać wizerunek osoby przechodzącej taki proces identyfikacji z wizerunkiem znajdującym się na dokumencie oraz umożliwiający sprawdzenie, czy na przykład osoba przed kamerą, która wykonuje taki proces zdalnie, jest rzeczywiście prawdziwą osobą. Czy nie jest to deepfake, czy nie jest to maska, czy nie jest to nagranie – tłumaczy Jan Szajda.
Jan Szajda wśród korzyści z zastosowania weryfikacji tożsamości za pomocą AI w biznesie wymienia m.in. oszczędności wynikające z minimalizacji liczby osób posługujących się fałszywą tożsamością. Podkreśla również zgodność i spełnienie wymogów prawnych, jak również możliwość funkcjonowania online dla instytucji i podmiotów.Do danej instytucji przychodzi osoba, która chciałaby zostać klientem np. banku, firmy ubezpieczeniowej czy innej instytucji. Ta firma nie zna tej osoby, więc musi poznać jej dane i być pewna, że to jest rzeczywiście ta osoba, w której imieniu później będą zaciągane pewne zobowiązania – mówi ekspert. Często, np. w sposób zdalny, za pomocą swojego komputera czy telefonu, klient może wykonać właśnie taki proces identyfikacji, czy to poprzez użycie mObywatela, czy poprzez wykonanie zdjęć swojego dowodu osobistego, czy też paszportu. System w sposób automatyczny może potwierdzić tożsamość takiej osoby, a instytucja może utworzyć konto nowego klienta po takiej weryfikacji – dodaje.
Jak podkreśla, jest to rozwiązanie przeznaczone również dla małych i średnich przedsiębiorstw, które pozwala im budować konkurencyjność, zwłaszcza w stosunku do dużych firm. Jest to możliwe dzięki m.in. poprawie łatwości korzystania ze swoich usług. Wiele jednak zależy od podejścia przedstawicieli sektora MŚP i dostawców technologii.To jest także usprawnienie procesu obsługi, rejestracji pozyskiwania nowego klienta, zwiększenie swojej dostępności, możliwość dotarcia do klientów, którzy być może mieszkają w miejscach, gdzie np. nie ma placówki danej instytucji. Jeśli dodamy do tego możliwość działania też transgranicznie, to są najważniejsze elementy i zalety korzystania z tych rozwiązań dla poszczególnych firm i instytucji – wyjaśnia prezes IdenTT.
Zaznacza, że bezpieczeństwo jest podstawą działania technologii weryfikacji tożsamości za pomocą sztucznej inteligencji, a dzięki niej można zmniejszyć ryzyko użycia danych osobowych w celach przestępczych, np. wyłudzania.My jako firma dostarczająca te rozwiązania mamy propozycje właśnie dla małych firm umożliwiające wdrożenie ich w mniejszych przedsiębiorstwach. Zatem np. bariera finansowa nie jest barierą wdrożeniową, jeżeli chodzi o nasze rozwiązanie – podkreśla Jan Szajda.
Można też na to popatrzeć z drugiej strony. W tej chwili jest jeszcze niestety wiele funkcjonujących procesów, w których klienci są proszeni o przesyłanie na przykład zdjęć swoich dokumentów tożsamości na mail danej osoby, pracownika, konsultanta. Jest to sytuacja, która nie powinna mieć miejsca – dane są przesyłane bez żadnej kontroli, bez rejestracji – tłumaczy prezes IdenTT. Rozwiązanie, które dostarczamy, zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa orz sposobu przesyłu i przechowywania tych danych. Wszystko jest też rejestrowane, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa procesów, które już w tej chwili istnieją – dodaje.